Het is mogelijk om een vlucht te maken met een zweefvliegtuig. Gewoonlijk voeren we twee of drie initiatievluchten uit per weekenddag. En we doen dat graag. We hebben nog maar weinig ontevreden mensen naar huis zien gaan.
Dit is mogelijk in het weekend, op beide dagen en op officiële feestdagen. Gewoonlijk worden de vluchten uitgevoerd tussen 13.00 en 17.00. Weet ook dat we de vluchten aanbieden tussen april en oktober. En natuurlijk ook tijdens onze jaarlijkse opendeur in het eerste weekend van augustus.
Voor een lierstart vragen we 45 euro en voor een sleepstart vragen we 90 euro. Voor meer info inzake de beide startmethodes verwijzen we graag naar de informatiepagina (https://www.vzp.be/Vliegen.html) Het verschil zit hem vooral in de hoogte waar de vlucht begint : ongeveer 350 meter bij een lierstart en 500 meter bij een sleepstart. Een lierstart duurt ongeveer 30 seconden en dan is er een automatische ontkoppeling en start de eigenlijke vlucht, en bij een sleepstart heb je een 6-tal minuten nodig om op hoogte gebracht te worden waarna de piloot ontkoppelt. Je hebt dus wat meer tijd om thermiek te zoeken bij een sleepstart. Een sleepstart kunnen we enkel aanbieden wanneer we richting zuid opstijgen daar naar het noorden Geraardsbergen ligt en we de bevolking niet willen vervelen met sleepvluchten. Anders gezegd is de lierstart onze primaire methode.
We proberen er een vlucht van 20 tot 30 minuten van te maken. We kunnen echter geen zekerheid bieden daar we geen motor hebben en we dus op natuurkrachten naar boven klimmen. Maar, het klimmen naar een grotere hoogte op de pure natuurkrachten is een gedeelte van het zweefvliegverhaal.
We maken een vlucht omheen Geraardsbergen, de Gavers, de steengroeves van Lessines. Bij goed weer zie je Brussel liggen en ook de golvende heuvels van de Vlaamse Ardennen zie je al snel. Bij passagiers uit de nabije omgeving van Geraardsbergen kan er – indien de omstandigheden het toelaten – over de woonst gevlogen worden.
Neen. We kunnen niet beloven dat een vlucht op een welbepaald moment mogelijk is en dat voor
diverse redenen. We zijn weersafhankelijk en kan de dag zelf roet in het eten gooien. We hebben een
beperkt aantal tweezitters wat een beperkt aantal vluchten toelaat met passagiers en we zijn ook
geen commercieel bedrijf die enkel kan overleven bij de gratie van een resem initiatievluchten.
We vragen om ’s ochtend omstreeks 11.00 eens naar de club te bellen voor de laatste stand van
zaken op nummer 054/42 19 58 en dan ga je ook de praktische punten krijgen.
Maar we hebben de voorbije jaren weinig of geen mensen moeten teleurstellen daar het niet
mogelijk was.
Toch wel. Zweefvliegtuigen hebben constructielimieten. Piloten en passagiers groter dan 1.95 meter geraken niet in een zweefvliegtuig. En het heeft ook limieten op gebied van gewicht. 100 kg is een bovenste limiet. Anderzijds zijn er geen limieten op gebied van leeftijd. Maar weet wel dat kleine kinderen niet worden meegenomen daar zij niets kunnen zien en ook te onberekenbaar zijn. We zitten er immers niet naast. Vandaar dat een lengte van 1.40 meter als onderste limiet wordt gehanteerd.